hvileløs

Det hele starter i garnet. Og i kærligheden.

Som kunstner har jeg forsøgt at sætte nogle ord på, hvad det vil sige for mig at praktisere et bæredygtigt håndværk og liv.
Disse dogmer udgør kernen i mit kunstneriske virke, og befinder sig i hjertet af alle beslutninger, jeg træffer.


Det er de ting, du kan forvente af mig

- og hvad jeg forventer af dig!

Trine Kok


Udstillinger:

Circular Formland Days, 2023. Kurateret udstilling på Formland Messe, kurateret af Formland samt Lifestyle & Design Cluster
True Colours, 2023. Udstilling hos Ege Carpets / Gabriel Fabrics. København, Oslo & Stockholm.
3daysofdesign, 2022. Udstilling kurateret af Ege Carpets / Gabriel Fabrics. København.
Horsens. Kunst. Skaber, 2021. Fælles udstilling i Getsemane Kirke, Horsens

Uddannet håndarbejdslærer i 2006.
Selvstændig tekstilformidler og kunsthåndværker siden 2011.
Workshops, foredrag og tekstilformgiver.
Forfatter af “Du kan Strikke”, undervisningsbog i begynderstrik til børn og unge 2018
Forfatter af “Hvileløse Fortællinger”, novellesamling 2022


Garn er mit materiale. Jeg ved garn!
Jeg voksede op i 70’erne og 80’erne omgivet af garnkvinder. Kvinder, som strikkede.
Kvinder, som vævede.
Kvinder, som kogte planter i heksegryder og trak garn i de smukkeste farver op af dem. 

Garn er magisk. Af garn kommer de mest fantastiske former, farver og teksturer. Det kan være svært at modstå trangen til at røre ved de forskelligartede teksturer i et vævet værk.

Kontrasten mellem den hårde flade og det bløde garn er grænsende til magisk.
Garn er feminint kodet. Det opfattes som blødt og sanseligt, som noget, der rummer omsorg og mildhed. Når det konstrasteres af det rå, kolde og næsten aggressive udtryk i en f.eks. en betonvæg, opstår en magisk spænding.

Dertil kommer, at garn forandrer et rums akustik, når det får lov at bryde en hård, nøgen overflade. Et tæppe ophængt bare en centimeter fra væggen bryder den hårde flade og gør rummets lyd blødere. Når man hænger fibre på væggen absorberes lydbølgerne, så de ikke kastes tilbage. Derfor arbejder jeg med specialfremstillede ophæng, som flytter værker ud fra væggen og skaber en lomme af stillestående luft bagved, som forstærker de lyddæmpende egenskaber.

Mit mål er at være en del af løsningen!
Jeg ønsker at bidrage til at løse konkrete problemstillinger i forhold til produktion og genanvendelse. Derfor samarbejder jeg med tekstilindustrien, blandt andet producenter som Ege og Gabriel Fabrics.
Genanvendelse i tekstilindustrien er en udfordring, og særligt uld er vanskeligt at genanvende til nyproduktion.
Gennem opkøb af uldgarn er jeg med til at mindske ressourcespildet, løse en udfordring for fabrikanterne og sørge for, at garnet kommer til sin ret.

Fordi det garn jeg kan købe hos fabrikanterne ofte er store partier af samme kvalitet og farve, plantefarver jeg garnet ved håndkraft.

Udover garn fra tekstilindustrien arbejder jeg også med garn, jeg får forærende fra private eller finder i genbrugsforretninger.

Det stiller store krav til mine kreative processer og evner.
I min designfase må jeg enten gå med det garn jeg har og lade det lede mig - eller indfarve og forandre det.
Det betyder, at det indledende arbejde ofte indebærer et væld af forsøg og prøver, inden jeg kan lægge mig fast på et udtryk. Jeg er også nødt til at være opmærksom på sammenhænge mellem garn på tværs af farver og kvaliteter, så mine værker og kollektioner fremstår hele og sammenhængende, selvom jeg ikke nødvendigvis kan bruge det samme garn i flere værker. Jeg har kun det garn, som står på mine hylder og er derfor nødt til at arbejde i et spændingsfelt mellem utæmmet kreativitet og stærke dogmer.

Ansvarlighed handler ikke kun om de materialer vi ødsler med - men også om de mennesker, hvis liv vi berører og berøres af.

I vores samfund har vi en beklagelig tendens til at kassere ‘ting’, vi ikke længere synes er gode nok - materialer, såvel som mennekser.
Tendensen har alt for længe været, at vi bare smider væk, i stedet for at vedligeholde, reparere og forstærke.

Jeg er stålsat i min kompromisløshed på dette område, hvorfor det også er af afgørende betydning, når jeg vælger samarbejdspartnere. Jeg arbejder kun med leverandører og partnere, som har taget stilling til og arbejder aktivt med bæredygtighed ift arbejdspladser og social ansvarlighed. En flot CSR-politik er ikke nok for mig - jeg vil se det ske i praksis

I alle led af mit kunstneriske virke arbejder jeg primært med materialer, der allerede er i cirkulation.
Lige fra mine vigtigste ressourcer (garn) og til de små ligegyldige detaljer (emballage mv.) bestræber jeg mig altid på at finde det mest bæredygtige alternativ.

HVILELØSE DOGME

Jeg tager hånd om min egen mentale og fysiske sundhed.
Jeg tager hånd om de fællesskaber, jeg indgår i.
Jeg tager hånd om den planet, jeg lever på.

Jeg overholder mine aftaler.
Dem jeg laver med mig selv og dem jeg laver med andre.

Jeg er fuldstændig kompromisløs, når det kommer til mine materialer.
Jeg arbejder meget konkret og stædigt ud fra verdensmål 12; ansvarligt forbrug og produktion.
Mine værker består udelukkende af genbrugte fibre og ophæng af bæredygtigt træ, fordi jeg vil gøre en håndgribelig forskel i forhold til det ressourcespild, som finder sted - særligt i tekstilindustrien, hvor skiftende mode og manglende genanvendelsesstrategier fører til, at alt for meget brugbart garn brændes, i stedet for at blive til noget smukt og inspirerende.

Jeg insisterer på tidens elasticitet.
Min kunst er tidløs og med den rigtige behandling kan et værk gå i arv til næste generation.
Min proces tager tid - ikke bare selve vævningen, men også konceptudviklingen, farveprøverne, materialevalget osv. Der skal være tid og ro til at være i processen, så den kunst jeg skaber er langtidsholdbar og giver værdi i årevis.
Jeg er langsom. Med vilje.

Jeg ønsker at være med til at forandre den måde, vi tænker kunst, produktion og forbrug på.